Komunikaty
Czy polska gospodarka staje się bardziej konkurencyjna? – premiera rankingu World Economic Forum
Data publikacji strony: 02-09-2013
Biuro prasowe NBP serdecznie zaprasza dziennikarzy na prezentację "Globalnego raportu konkurencyjności 2013-2014” opracowanego przez World Economic Forum (WEF), ze szczególnym uwzględnieniem wyników Polski. W zeszłym roku po raz drugi z rzędu Polska zajmowała 41. miejsce wśród 140 państw ujętych w klasyfikacji.
Jeżeli chcą Państwo dowiedzieć się:
- Jak w rankingu wypadła Polska? Jak od zeszłego roku zmieniła się pozycja naszego kraju?
- Jakie są mocne i słabe strony polskiej strony gospodarki? Co przeszkadza przedsiębiorcom w Polsce?
- W jaki sposób można zwiększyć konkurencyjność Polski?
- Które kraje są najbardziej konkurencyjne? Czy Szwajcaria jest nadal światowym liderem konkurencyjności? Jak w tym roku oceniane są Stany Zjednoczone i nasi partnerzy gospodarki?
Zapraszamy na światową premierę Raportu, która odbędzie się
w środę, 4 września 2013 r., o godz. 9.30, w siedzibie NBP przy ul. Świętokrzyskiej 11/21 w Warszawie (sala im. W. Grabskiego). Wyniki raportu zaprezentują przedstawiciele Instytutu Ekonomicznego NBP. Dziennikarzy zainteresowanych udziałem w prezentacji prosimy o akredytację w Biurze Prasowym NBP (e-mail
press@nbp.pl lub telefonicznie: 22 653 20 12).
Globalny raport konkurencyjności jest corocznie opracowywany przez Word Economic Forum. W badaniu bierze udział około 140 państw i kilkanaście tysięcy firm z całego świata. Narodowy Bank Polski aktywnie uczestniczy w badaniu i jest polskim partnerem WEF. Ranking konkurencyjności wykorzystywany w Globalnym raporcie o konkurencyjności jest oparty na globalnym indeksie konkurencyjności (GCI), pierwszy raz opracowanym w 2004 r na potrzeby Światowego Forum Gospodarczego przez Sala-i-Martina, współautora tegorocznego raportu. Zgodnie z definicją konkurencyjności jako „zbioru instytucji, polityk oraz czynników determinujących poziom wydajności w danym kraju”, punktacja Globalnego raportu konkurencyjności jest obliczana na podstawie danych publicznych i prywatnych w podziale na 12 kategorii – w tzw. filarach konkurencyjności, które razem tworzą pełny obraz konkurencyjności danego kraju.